دسترسی سریع

3

3

4_2

10_1

همایش ملی هسته‌ای بوشهر، تدبیر و دوراندیشی همکاران دانشگاهی و نیروگاه اتمی
همایش ملی هسته‌ای بوشهر، تدبیر و دوراندیشی همکاران دانشگاهی و نیروگاه اتمی

 

 

 

 

 

 

 

سروش حیدری‌سنگستانی در دیدار با آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری امام جمعه بوشهر در راستای برگزاری همایش «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» و بهره‌گیری از منویات و هدایت‌های تصمیم‌ساز وی، اظهار کرد: با تدبیر و دوراندیشی همکاران دانشگاهی و نیروگاه اتمی و نیز تجربیات گذشته، مقدمات لازم برای برگزاری این همایش ملی در ۱۰ محور اصلی مهیا شده است.

 

 

وی افزود: ۱۰ محور اصلی همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» شامل ایمنی هسته‌ای، فیزیک راکتور‌های هسته‌ای، حفاظت در برابر اشعه، پدافند پرتوی (مدیریت حوادث نیروگاهی - مصون‌سازی و پدافند غیرعامل نیروگاه - شبیه‌سازی، پیش‌بینی و تصمیم‌سازی در مورد انتشار آلودگی، آنالیز حوادث، تکنولوژی نیروگاه‌های هسته‌ای (برق - شیمی - مکانیک - کنترل و ابزار دقیق - توربین - مهندسی کامپیوتر و...)، مواد و سوخت هسته‌ای، معماری و سازه، پایش محیطی و حفاظت محیط‌زیست، منابع انسانی می‌شود.

 

 

 

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: همایش با استقبال خوب علاقه‌مندان به مباحث علمی مواجه شده و تاکنون نزدیک به ۱۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که در حال داوری توسط استادان برجسته و به نام کشور از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده علوم فنون هسته‌ای، دانشگاه اصفهان، نیروگاه اتمی، دانشگاه خلیج‌فارس، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شیراز است.

 

 

 

برگزاری همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» با ۱۰ محور اصلی

 

 

 

حیدری‌سنگستانی با بیان اینکه همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» دومین همایش ملی است که دانشگاه آزاد با کمک نیروگاه اتمی برگزار می‌کند، تشریح کرد: با تدبیر و دوراندیشی همکاران دانشگاهی و دوستان نیروگاه اتمی و نیز تجربیات گذشته، مقدمات لازم برای برگزاری شکیل و علمی این همایش ملی مهیا شده است.

 

 

وی عنوان کرد:  دانش و دستاورد‌های هسته‌ای کشور با مجاهدت و خون شهدای هسته‌ای به دست آمده و از این‌رو مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به بحث پراهمیت دانش هسته‌ای کشور دارد. دانشگاه آزاد اسلامی به نوبه خود از طریق برنامه‌های علمی و دانشی مانند کنفرانس‌ها، همایش‌ها، ایجاد رشته‌های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و ... در حفظ و افزایش دستاورد‌های این بخش مهم علوم دانشی کشور همت گمارده است.

 

 

 

خودکفایی در تولید تجهیزات نیروگاهی با برگزاری برنامه‌های علمی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز با قدردانی از تلاش انجام‌شده و بیان اینکه همایش‌های چنینی بر ارتقای سطح تولید علوم و فنون خواهد افزود، گفت: برگزاری برنامه‌هایی علمی در حوزه فیزیک هسته‌ای، می‌تواند کشور را به مرحله خودکفایی در عرصه تولید تجهیزات نیروگاهی و ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای و نیز مرجعیت در این عرصه نزدیک کند.

 

 

آیت‌‎الله غلامعلی صفایی‌بوشهری با اشاره به محور‌های همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» مطرح کرد: محور‌های های دقیق و کارشناسی شده‌ای برای همایش در نظر گرفته شده که امیدوارم بتواند به دست‌یابی اهداف مدنظر همایش کمک کند؛ البته تعدد محور‌ها هم مزایا دارد هم معایب. حسن آن این است که همه نکات و مسائل مورد نیاز موضوع همایش از تمام زوایا در برگرفته می‌شود؛ اما امکان از بین رفتن تمرکز بر مسائل استراتژیک با توجه با محدودیت زمان برگزاری وجود خواهد داشت.

 

 

برگزاری همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» با ۱۰ محور اصلی

 

 

وی با بیان اینکه هر پدیده حداقل یک انگیزه و یک هدف دارد، تبیین کرد: این همایش ملی نیز انگیزه و هدف‌های مشخصی دنبال می‌کند. خروجی همایش باید توانمندی از حیث نرم‌افزاری و اقتدار در نظریه‌پردازی و پردازش علمی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای باشد. خودکفایی، بی‌نیازی به کشور‌های دیگر در بحث دانش هسته‌ای، آسیب‌شناسی مسائل موجود، مرجع بودن، شناخته شدن به‌عنوان کانون مباحث دانش هسته‌ای و مورد توجه بودن دیگر کشورها، اعزام مهندسین و دانش هسته‌ای کشور برای تجهیز و ایجاد نیروگاه از دیگر اهدافی بوده که باید در برگزاری همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» بدان توجه کرد.

 

 

امام جمعه بوشهر بیان کرد: بسیاری از همایش‌ها در همان ابتدا پایان می‌پذیرد. پایان این همایش با توجه به اهمیت موضوع آن، باید سرآغازی برای شروعی دیگر باشد. در حقیقتباید ریل‌گذاری مناسبی را ایجاد کند تا فعالان در این بخش، بتوانند با سهولت بیشتری مسیر را ادامه دهند.همایش‌ها نباید فقط مقاله محور و سخنران محور باشند. برگزاری نمایشگاه کتاب در زمینه محور‌های همایش، نمایش آخرین تجهیزات و دستاورد‌های هسته‌ای کشور و نیز پرداختن به مقالات علمی جدید رونمایی شده در دنیا مورد انتظار است. این همایش‌ها باید جایگاهی برای معرفی ایده‌های جدید و حمایت از ایده‌های کاربردی و اجرایی باشد.

 

 

صفایی‌بوشهری با تأکید بر اینکه باید پس از اجرای این همایش، مطالب معتبر برای سند‌های قابل رجوع در حوزه هسته‌ای تدوین شود، تشریح کرد: برای همایش بعدی از همین امروز باید کار جدی انجام شود و با برگزاری جلسات تخصصی، به فکر بالابردن کیفیت همایش بعدی بود. مدیریت اجرایی همایش بسیار لازم و ضروری است. تجربه نشان داده که فرآیند‌های اجرایی در قیاس با طراحی‌های ذهنی بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه هماهنگی مسائل جانبی هر همایش ازجمله موارد پزشکی، رفاهی، اقامتی، ایاب و ذهاب، امنیتی و ... با توجه به تعدد شرکت‌کنندگان بسیار زمان‌بر است.

 

 

برگزاری همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» با ۱۰ محور اصلی

 

 

وی با اشاره به حضور هموطنان از جای‌جای کشور در این همایش، همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» را فرصتی برای معرفی جغرافیا، آداب‌ورسوم استان دانست که باید به این زاویه برگزاری همایش نیز توجه کرد.

 

 

قابل ذکر است همایش ملی «پژوهش‌های نوین در نیروگاه‌های هسته‌ای» 23 و 24 آبان 1401 در محل نیروگاه اتمی بوشهر برگزار خواهد شد.

 

 

 


شنبه 30 مهر 1401 (1 سال قبل )
سومین همایش ملی پژوهش های نوین در نیروگاه های هسته ای توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و نیروگاه اتمی بوشهر در ده محور تخصصی در حوزه های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی با حضور اساتید، دانشجویان و پژوهشگران فعال در حوزه دانشگاه و حوزه صنعت سراسر کشور در محل نیروگاه اتمی بوشهر به مدت دو روز در آذرماه سال 1403 همراه با برگزاری نمایشگاه و کارگاه های آموزشی تخصصی برگزار می گردد.